Mitt Persiska Kök

Zereshk Polo ba Morgh
Ibland får jag höra att de kan väl inte finnas persiskmat som är enkel att göra mitt i vardagen?
 
Generellt så vill man lägga ner lite längre tid för att rätten ska smaka så gott som man vill men det finns en rätt som är en klar vardagsrätt. Zereshk Polo ba Morgh är en sådan rätt, helt enkelt kycklingklubbor i saffransås med ris och surabär. Denna rätt kan du laga under en timma eller längre om du så vill det, jag gjorde denna på 50 min idag. Denna rätt är något både vuxna och barn kommer att älska.  
 
Ingredienser 4 personer
4 st kycklinglår (jag använde filé denna gång)
1 gram Saffran
2 dl kokande vatten
2 st gullökar 
Salt 
Peppar
Gurkmeja
Lökpulver
1 msk Citronjuice
4 dl Ris
50 gram smör
3 msk berberisbär (finns i välsoreterade orientaliska matbutiker)
 
Gör så här
1. Mal saffranet om det inte är malet, häll sedan på det kokande vattnet, jag värmer upp i en tekokare. 
 
2. Hacka löken i fina bitar och fräs i lite smör i en kastrull, tillsätt gurkmeja och lite lökpulver, det framhäver löksmaken bra. 
3. När löken är mjuk lägg ner kycklingbitarna, salta och peppra. Stek tills de fått en fin färg, bränn dem ej! 
 
4. Ta ut en matsked av saffransvattnet och spara åt sidan. Tillsätt saffransvattnet i grytan, räcker inte vattnet tillsätt mer. Mitt egna lilla extra tips är att tillsätta 1 matsked citronjuce för att balansera upp rätten lite extra. Låt koka i 20 min.
5. Skölj riset ett par gånger, koka upp riset i rikligt med vatten i cirka 20 minuter. Häll av vattnet från riset och låt ånga av på lägsta värme på spisen. Tips häll lite olja i botten av kastrullen medan det ångar av. Se mitt tidigare inlägg om hur man kokar ris. 
6. När riset är klart blandar du 1 dl ris med de saffransvatten som är kvar. 
7. Fräs berberisbären i lite smält smör i en stekpanna, de ska bli mjuka och dra ihop sig lite. Se upp så de inte bränns. 
 
8. SERVERING - Lägg det färdigkokta riset på ett stort fat dekorera med saffransriset och med berberiesbären på toppen.
 
Ät och njut tillsammans med familjen.