Mitt Persiska Kök

Recept på persiskt ris och tahdig
Att laga gott persiskt ris kan för många ses som en konst och jag håller med! 
Ju längre riskornen är ju duktigare är du och jag håller fortfarande på att lära mig vilken ris sort som ger så där otroligt långa korn. Det tog mig många gånger innan jag lärde mig laga det persiska riset och det tog ännu fler gånger att få till den gyllene frasiga tahdigen som är som guld på matbordet. Så jag vill uppmuntra ALLA att ha tålamod när man försöker koka persiskt ris, låt det ta tid och du kommer hitta små knep varje gång som kommer förbättra ditt resultat. Jag gör det fortfarande och känner mig absolut inte fullärd när det kommer till att koka ris och göra tahdig, här kommer receptet och mina små knep. 
 
 
Mina tips!
- Använd ris som är köpt i butiker som säljer livsmedel ifrån mellanöstern, jag kommer ej ihåg namnen på risen jag föredrar med det är vita säckar som riset ligger i den ena har en elefant på och den andra en tulpan. Dom är bäst.
- Använd en kastrull som har en teflon botten, det är då du får till en bra tahdig.
 
Du behöver detta, för 4 personer;
- 2 koppar ris (ca 6 dl)
- 1 1/2 vatten
- olja
- smör
- nan-bröd eller tortillabröd
- salt
 
Gör så här;
- Förbered riset med att lägga det i blöt i minst 30 minuter
- Efter att riset legat i blöt i minst 30 minuter är det dags att tvätta och skölja av riset
 
- Lägg tillbaka riset i blöt i nytt kallt vatten, låt stå tills vattnet i kastrullen börjar koka
- Ta fram en kastrull som rymmer minst 3 liter, denna använder jag
- Täck botten med salt, jag har fått lära mig att vattnet ska smaka salt
- Fyll kastrullen med 1 1/2 liter kalltvatten och låt det koka upp
(tips är att använda en träslev med hål i så riset ej tar skada av sleven)
- När vattnet kokar häll i riset men var försiktig! 
- Rör om försiktigt för att se till så att riset fördelar sig jämt i kastrullen, obs! rör inte mer än så
- Håll koll på riset, spring INTE iväg utan håll dig nära kastrullen, riset ska ungefär koka i 7 minuter.
Det bästa är att smaka av då och då, riset ska vara mjukt på utsidan men hårt på insidan
- Nu förbereder du för den kommande tahdigen, ha detta redo
- Efter ca 7 mintuer när riset är mjukt på utsidan men hårt på insidan så är riset klart och det är dags att hälla av det i en sil. Skölj ur kastrullen för det kommer att vara en liten vit hinna kvar.
- Häll oliv/rapsolja i botten på kastrullen så att den täcks och tillsätt några klickar smör (det ger en knaprig yta)
- Täck botten med nan-bröd eller tortilla bröd
- Häll tillbaka riset och bygg ett litet "berg" det kommer göra så det går snabbare för tahdigen att bli knaprig
- Tillsätt några klickar smör, det gör så att riset får en god smak men också så det inte klibbar ihop när det ångas
- Applicera en kökshandduk över kastrullen och lägg över locket, OBS! se till att fästa dukens ändar så att det inte nuddar plattan och börjar brinna!!
 
- Ånga riset på värme 6-7 i några minuter, känn av på lukten och eventuellt peta med en gaffel i botten för att se hur det går för "skorpan" - man måste hålla koll och det varier från spis och kastrull.
 
Tips! Om du har svårt att avgöra när tahdigen är klar  så strunta i handduken i början och ha på högvärme tills det börjar ånga inne i kastrullen när det gör det så sänker du värmen och lägger dit handduken och låter det ånga på lågvärme i 15 minuter ungefär. MEN smaka av och känn efter, du vill inte få det att bli gröt. 
- När riset är klart så är det dags att vända kastrullen och här kommer mitt bästa tips!
Använd en blöt disktrasa, när du ställer kastrullen på den så hjälper den till så att tahdigen lossnar
- Ställ kastrullen på och låt den stå i någon minut
- Nu ska du vända kastrullen på ett fat upp och ned, detta kräver kraft och snabbhet. Du klarar det!
- Nu är det fantastiska riset klart att servera, laga någonting gott till och bara njut!
#1 - Anonym

Jätte bra tips. Ska hem och försöka imponera på min iranska pojkvän ikväll då! Ska i fortsättning följa dig.

Svar: Hej, Tack snälla och mer uppdateringar kommer att komma!
Du kommer imponera stort :)
Mitt Persiska Kök